§ 1
Cech jest organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła.
Cech posiada osobowość prawną.
Cech działa na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle
(Dz .U. Nr 17, poz. 92 z późniejszymi zmianami) i niniejszego statutu.
W granicach objętych działaniem Cechu mogą działać sekcje terenowe.
§ 2
Członkami Cechu mogą być na zasadzie dobrowolności zakłady rzemieślnicze, których siedziba znajduje się na terenie Województwa Wielkopolskiego
i ościennych.
§ 3
Cech nosi nazwę: Cech Rzemiosł Różnych.
Siedzibą Cechu jest Rawicz ul. Wojska Polskiego 26.
§ 4
Cech jest dobrowolnym członkiem Izby Rzemieślniczej w Poznaniu.
§ 5
Cech zobowiązany jest dbać o prawidłowy rozwój rzemiosła.
Do zadań Cechu należy w szczególności:
utrzymywanie i podnoszenie godności zawodowej członków,
prowadzenie wśród członków pracy społeczno – wychowawczej, mającej na celu szerzenie zasad etyki zawodowej oraz prawidłowego
i rzetelnego wykonywania rzemiosła,
współpraca z organizacjami politycznymi i społecznymi, zwłaszcza
w dziedzinie podnoszenie świadomości społeczno – politycznej rzemieślników,
reprezentowanie interesów członków wobec terenowych organów władzy i administracji państwowej, organizacji społecznych
i gospodarczych,
przedstawianie właściwym i terenowym organom administracji państwowej wniosków dotyczących zadań oraz środków niezbędnych dla wykonywania tych zadań,
badanie i ocena sytuacji oraz warunków pracy rzemiosła na terenie działania Cechu, stanu wykorzystania jego możliwości usługowych
i produkcyjnych oraz sporządzanie sprawozdań statystycznych dotyczących działalności Cechu,
oddziaływanie w kierunku zapewnienia – zgodnie z potrzebami społecznymi – prawidłowości wykonywania przez rzemieślników zadań, które dotyczą zwłaszcza usług dla ludności,
udzielanie rzemieślnikom pomocy przy wykonywaniu rzemiosła
w drodze udzielania porad i informacji, wystąpień i interwencji,
udzielanie informacji o usługach świadczonych przez rzemieślników oraz ich możliwościach produkcyjnych,
rozpatrywanie skarg na działalność członków i wykonywanie związanych z tym kontroli,
udzielanie pomocy w prawidłowym kształtowaniu cenników za usługi, ustalonych przez rzemieślników we własnym zakresie,
popieranie i rozwijanie postępu technicznego i gospodarczego
w rzemiośle, otaczanie opieką rzemieślników pracujących nad wynalazczością i usprawnieniami technicznymi, organizowanie
i popieranie klubów postępu technicznego, popieranie rzemiosł artystycznych, organizowanie konkursów, wystaw, pokazów oraz muzeów,
organizowanie pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych członków i pracowników zakładów rzemieślniczych,
nadzór nad organizacją i przebiegiem procesu przygotowania zawodowego w członkowskich zakładach rzemieślniczych,
współpraca z władzami oświatowymi i szkołami zawodowymi
w zakresie dokształcania teoretycznego uczniów rzemieślniczych,
roztaczanie opieki nad młodzieżą rzemieślniczą – we współdziałaniu ze związkami zawodowymi oraz organizacjami młodzieżowymi,
udzielanie pomocy członkom Cechu w zapewnieniu warunków bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach rzemieślniczych oraz organizowanie szkolenia w tym zakresie,
organizowanie działalności socjalnej, kulturalnej i oświatowej dla członków i ich rodzin oraz dla uczniów i pracowników Cechu
i zakładów rzemieślniczych, a także członków ich rodzin,
współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w zakresie właściwego wykonywania przepisów dotyczących ubezpieczenia społecznego rzemieślników,
delegowanie przedstawicieli rzemiosła do organów kolegialnych,
w których udział przedstawicieli rzemiosła przewidują przepisy szczególne oraz do organizacji społecznych, w pracy których uczestniczy rzemiosło,
zgłaszanie, na wniosek Izby Rzemieślniczej, kandydatów na członków komisji egzaminacyjnych oraz na rzeczoznawców do wydawania opinii
w zakresie spraw dotyczących rzemiosła,
dokonywanie na wniosek osób zainteresowanych, fachowej oceny pracy wykonywanej przez członków cechu i wydawanie w tym przedmiocie opinii,
udzielanie informacji dotyczących warunków wykonywania rzemiosł oraz udzielanie pomocy organizacyjnej rzemieślnikom uruchamiającym zakłady, w szczególności młodzieży szkolnej w rzemiośle,
prowadzenie obsługi informacyjnej wobec członków Cechu w zakresie spraw dotyczących rzemiosła,
wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych,
prowadzenie pozaszkolnych form edukacji, w tym szkolenia w zakresie Bezpieczeństwa i Higieny Pracy,
doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej
i zarządzania,
uczestniczenie w realizacji zadań z zakresu oświaty i wychowania w celu zapewnienia wykwalifikowanych kadr dla gospodarki, w tym prowadzenie szkół.
Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie:
1.pozaszkolnych form edukacji, w tym szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
2. doradztwa prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
3. wynajmu lokali użytkowych Domu Rzemiosła.
4. Zysk z prowadzonej działalności gospodarczej przeznaczany będzie na cele statutowe organizacji.
Prawa i obowiązki członka Cechu
§ 6
Członkami Cechu mogą być rzemieślnicy w rozumieniu art. 2 Ustawy
o rzemiośle Województwa Wielkopolskiego i ościennych w zakresie rzemiosł określonych w art. 2 ust. 1 Ustawy o rzemiośle z dnia 22 marca 1989 roku.
Członkiem Cechu może być osoba, która przez ostatnie 5 lat była członkiem Cechu i z powodu przejścia na emeryturę lub rentę zaprzestała wykonywania rzemiosła.
Wpis do rejestru członków Cechu osób wskazanych w ust. 1 i 2 następuje na podstawie ich pisemnego wniosku, po decyzji zarządu o przyjęciu.
Zarząd Cechu podejmuje decyzje o przyjęciu i wpisie do rejestru członków
w terminie 14 dni od złożenia wniosku.
O decyzji o przyjęciu lub odmowie przyjęcia na członka Cechu, zarząd zawiadamia na piśmie zainteresowanego w terminie 14 dni od jej podjęcia.
Od odmownej decyzji zarządu, służy zainteresowanemu odwołanie do Walnego Zgromadzenia członków, które należy wnieść w ciągu 14 dni od doręczenia decyzji.
Za zgodą Zarządu Cechu członkami mogą być także: małżonek lub zstępny, jeżeli uczestniczy w wykonywaniu przez tę osobę działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła. Osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą, nie będące rzemieślnikami zatrudniające nie więcej niż 250 pracowników, a także jako członkowie wspierający osoby prawne wykonujące działalność gospodarczą.
§ 7
Członkowie mają prawo:
korzystania z pomocy i świadczeń w zakresie określonym w § 5 statutu,
wybierania i wybieralności do organów Cechu,
zgłaszania wniosków zmierzających do usprawnienia pracy Cechu,
wnoszenia odwołań od uchwał Zarządu Cechu – dotyczących praw członka – do Walnego Zgromadzenia,
obecności na obradach organów Cechu przy rozpatrywaniu stawianych im zarzutów i skarg oraz do udzielania wyjaśnień,
wglądu w protokoły walnych zgromadzeń i roczne sprawozdania Zarządu Cechu, protokoły i pisma pokontrolne oraz sprawozdania
z wykonywania zaleceń,
uzyskiwania od organów Cechu – na Walnych Zgromadzeniach, zebraniach sekcji cechowych lub innych formach, informacji
o działalności Cechu jego wynikach oraz zamierzeniach,
żądania zwołania Walnego Zgromadzenia,
używania godła rzemieślniczego na szyldzie i pieczątce,
Nie ma prawa wybieralności członek Cechu, który:
został pozbawiony praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu powszechnego,
został pozbawiony praw wybieralności prawomocnym orzeczeniem sądu cechowego,
zalega z wpłacaniem składki cechowej powyżej 12 miesięcy mimo wezwania.
§ 8
Do statutowych obowiązków członka Cechu należy:
stosowanie się do przepisów statutu, uchwał Walnego Zgromadzenia
i Zarządu Cechu,
czynne uczestnictwo w pracach Cechu,
regularne wpłacanie składki cechowej w obowiązującej wysokości,
podnosić jakość usług oraz kulturę obsługi klientów.
W działalności swej członek Cechu powinien przestrzegać:
zasad etyki zawodowej i rzetelnego wykonywania zawodu,
przepisów prawa obowiązujących przy wykonywaniu działalności gospodarczej.
§ 9
Członek Cechu jest obowiązany w ciągu 30 dni zawiadomić Cech o zaniechaniu wykonywania działalności gospodarczej lub przeniesieniu siedziby zakładu poza teren działalności Cechu.
§ 10
Członkostwo w Cechu ustaje na skutek:
rezygnacji,
wykreślenia,
wykluczenia.
§ 11
Wykreślenie członka Cechu następuje w przypadku:
zaprzestania wykonywania rzemiosła,
przeniesienia siedziby zakładu poza teren działalności Cechu,
śmierci członka,
upływu czasu trwania członkostwa, o którym mowa w § 6 ust. 7 statutu.
§ 12
Wykreślenie z rejestru członków Cechu z przyczyn określonych w § 11 następuje na mocy uchwały Zarządu Cechu.
Wykreślenie powinno nastąpić bezpośrednio po stwierdzeniu przyczyn uzasadniających wykreślenie.
§ 13
Wykluczenie członka z Cechu może nastąpić jedynie z ważnej przyczyny,
w przypadku gdy z jego winy dalsze członkostwo jest sprzeczne
z postanowieniami Cechu, lub z zasadami współżycia społecznego.
Za ważną przyczynę wykluczenia należy uznać w szczególności:
uporczywe niewywiązywanie się z podstawowych obowiązków członkowskich,
wykorzystywanie funkcji samorządowych lub stanowiska do uzyskiwania nieuzasadnionych korzyści materialnych lub osobistych,
popełnienie przestępstwa w celu uzyskania korzyści materialnych na szkodę interesu społecznego, jeżeli przestępstwo stwierdzone zostało prawomocnym wyrokiem.
§ 14
Uchwałę o wykluczeniu członka podejmuje Zarząd na wniosek Sądu Koleżeńskiego lub z własnej inicjatywy.
§ 15
O wykreśleniu lub wykluczeniu członka Zarząd obowiązany jest powiadomić zainteresowanego listem poleconym w ciągu 14 dni od daty podpisania uchwały oraz podać uzasadnienie wraz z pouczeniem o możliwości odwołania się.
Członka zmarłego wykreśla się z rejestru członków ze skutkiem od dnia, w którym nastąpiła śmierć.
Uchwała w sprawach określonych w ust. 1 staje się skuteczna z datą doręczenia zainteresowanemu zawiadomienia o wykluczeniu lub wykreśleniu.
Osobom, z którymi rozwiązano członkostwo przysługuje prawo odwołania się za pośrednictwem Zarządu Cechu do Walnego Zgromadzenia członków w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Odwołujący się członek ma prawo być obecny na Walnym Zgromadzeniu
w czasie rozpatrywania jego odwołania.
O terminie Walnego Zgromadzenia Zarząd Cechu zawiadamia odwołującego się członka listem poleconym z 14 – dniowym wyprzedzeniem.
§ 16
Wysokość składki cechowej ustala Walne Zgromadzenie, uwzględniając finansowanie działalności organizacyjno – samorządowej Cechu i inne jego wydatki oraz wydatki na działalność statutową organizacji rzemieślniczych, do których Cech przystąpił.
O wysokości składki cechowej, Cech zawiadamia członków ze wskazaniem podstawy obliczania składki oraz terminów jej płatności.
Zarząd Cechu może w szczególnie uzasadnionych przypadkach zwolnić członka od obowiązku płacenia składki w całości lub w części na czas określony, a także umorzyć składki zaległe.
§ 17
Uchwałą Walnego Zgromadzenia można nadać godność „honorowego starszego” lub „honorowego członka” Cechu osobom, które położyły szczególne zasługi dla Cechu lub rozwoju rzemiosła, a nie prowadzą zakładów rzemieślniczych.
Osoby posiadające tytuły honorowe mają prawo brać udział w Walnych Zgromadzeniach z głosem doradczym oraz korzystać ze świadczeń socjalnych i kulturalnych Cechu w zakresie przysługującym członkom.
Organy Cechu
§ 18
Organami Cechu są:
Walne Zgromadzenie członków,
Zarząd,
Komisja Rewizyjna,
Sąd Koleżeński.
Członek Cechu może być wybrany tylko do jednego z organów wymienionych w ust. 1 lit. B, C i D.
Wybory Starszego Cechu oraz do organów, o których mowa w ust.
1 dokonywane są w głosowaniu tajnym spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
Odwołanie członka organu następuje także w głosowaniu tajnym.
Przy obliczaniu wymaganej większości głosów dla podjęcia przez organy Cechu uchwały uwzględnia się tylko głosy oddane za i przeciw uchwale.
Za udział w posiedzeniach organów Cechu, z wyjątkiem Walnego Zgromadzenia, członkowie otrzymują diety i zwrot kosztów podróży według zasad ustalonych przez Walne Zgromadzenie członków.
Walne Zgromadzenie członków
§ 19
Walne Zgromadzenie jest najwyższym organem Cechu powołanym do podejmowania uchwał w sprawach należących do jego zakresu działania.
§ 20
Do zakresu działania Walnego Zgromadzenia należy:
uchwalanie statutu i jego zmian,
wybór i odwoływanie Starszego Cechu i pozostałych członków zarządu, przewodniczących i pozostałych członków komisji rewizyjnej i sądu koleżeńskiego oraz zastępców członków,
ustalanie zasad gospodarki finansowej Cechu oraz zasad wynagradzania zatrudnionych pracowników,
określanie wysokości składek cechowych, opłat za świadczenia oraz dobrowolnych świadczeń rzemieślników,
ustalenie wysokości diet i zasad zwrotu kosztów podróży dla członków organów Cechu,
uchwalanie planów i programów rozwoju rzemiosła, planów finansowych oraz podziału nadwyżki budżetowej Cechu,
rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej, zatwierdzanie sprawozdań rocznych i bilansów oraz podejmowanie uchwał co do wniosków członków Cechu, Zarządu i Komisji Rewizyjnej w tych sprawach i udzielanie absolutorium członkom Zarządu,
podejmowanie uchwał w sprawie nabycia, zbycia lub obciążenia nieruchomości,
podejmowanie uchwał w związku z oceną pokontrolną działalności Cechu,
upoważnienie Zarządu do zaciągania pożyczek oraz zbywania ruchomości Cechu mających wartość historyczną, artystyczną
i naukową,
uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zgromadzenia i Komisji Rewizyjnej,
nadawanie godności członka honorowego Cechu,
rozpatrywanie odwołań członków Cechu od uchwał Zarządu Cechu,
uchwalanie regulaminu Sądu Koleżeńskiego,
podejmowanie uchwał w sprawie dobrowolnej przynależności do Izby Rzemieślniczej,
wybieranie delegatów na zjazd delegatów Izby Rzemieślniczej,
podejmowanie uchwał w sprawie likwidacji Cechu,
podejmowanie uchwał w innych sprawach przedstawionych do rozpatrzenia przez Zarząd Cechu lub Izbę Rzemieślniczą.
Walne Zgromadzenie wybiera delegatów, o których mowa w ust. 1 pkt. 16 na okres kadencji.
§ 21
Odwołanie członka Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub Sądu Koleżeńskiego przed upływem kadencji – może nastąpić przez Walne Zgromadzenie na wniosek
1/4 członków Cechu.
§ 22
Jeżeli Cech liczy więcej niż 100 członków – Walne Zgromadzenie może podjąć uchwałę o jego zastąpieniu zebraniem delegatów.
Delegatów wybierają sekcje terenowe w gminach na okres kadencji. Wybiera się 1 delegata na 4 członków.
Do zebrania delegatów zastępującego Walne Zgromadzenie członków stosuje się odpowiednio przepisy o Walnych Zgromadzeniach.
§ 23
Walne Zgromadzenie zwoływane jest przynajmniej jeden raz w roku, najpóźniej w ciągu 6 – ciu miesięcy po upływie roku obrachunkowego.
Walne Zgromadzenie zwołuje, na podstawie uchwały Zarządu, Starszy Cechu lub w jego zastępstwie Podstarszy Cechu.
Ponadto Zarząd powinien podjąć uchwałę o zwołaniu Walnego Zgromadzenia na żądanie:
1/. Komisji Rewizyjnej,
2/. 1/4 ogólnej liczby członków Cechu lub delegatów.
Żądanie zwołania Walnego Zgromadzenia powinno być złożone na piśmie
z podaniem celu jego zwołania.
W przypadkach wskazanych w ust. 2 Walne Zgromadzenie powinno odbyć się w ciągu 6 – ciu tygodni od daty złożenia żądania. Jeżeli to nie nastąpi Walne Zgromadzenie może zwołać Komisja Rewizyjna.
§ 24
O czasie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia, zawiadamia się wszystkich członków – delegatów listem poleconym lub innym sposobem za potwierdzeniem odbioru, co najmniej 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia.
W Walnym Zgromadzeniu mogą brać udział inne zaproszone osoby.
W zawiadomieniu o Walnym Zgromadzeniu należy zamieścić również informację o wyłożeniu do wglądu w biurze Cechu – odpowiednio do porządku obrad – następujących materiałów;
1/. zamknięcia rachunkowego za rok ubiegły,
2/. sprawozdania Zarządu,
3/. projektów podstawowych uchwał,
4/. protokołu poprzedniego Walnego Zgromadzenia.
Członkom, którzy zalegają z uiszczeniem składek cechowych powyżej
12 miesięcy należy w zawiadomieniu przypomnieć, że w przypadku nie przedłożenia dowodu zapłacenia zaległych składek będą pozbawieni prawa wybieralności do organów Cechu i w ostateczności mogą być wykluczeni z Cechu.
§ 25
Walne Zgromadzenie otwiera Starszy lub Podstarszy Cechu. Walne Zgromadzenie wybiera spośród członków Cechu prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca przewodniczącego i sekretarz.
Przewodniczący Zgromadzenia ma prawo, po uprzednim trzykrotnym upomnieniu, wykluczyć ze Zgromadzenia osoby, które nie stosują się do zarządzeń porządkowych.
Szczegółowe zasady i tryb obrad Walnego Zgromadzenia określa regulamin.
§ 26
Walne Zgromadzenie zwołane zgodnie z postanowieniem § 24 statutu jest zdolne do podejmowania uchwał w sprawach objętych porządkiem obrad, jeżeli liczba obecnych wynosi co najmniej 1/4 części członków Cechu lub delegatów, jeżeli statut nie stanowi inaczej.
W razie nie dojścia do skutku Walnego Zgromadzenia z powodu braku wymaganej liczby obecnych członków – delegatów, zwołuje się ponownie Walne Zgromadzenie w drugim terminie, w tym samym dniu 30 minut później od pierwszego terminu, bez względu na liczbę obecnych.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, jeśli statut nie stanowi inaczej.
Uchwały o zmianie statutu, uzupełnienia porządku obrad oraz w sprawach wprowadzonych dodatkowo na porządek obrad wymagają dla swej ważności, co najmniej 2/3 głosów obecnych uprawnionych do głosowania. Uchwałą
o uzupełnieniu porządku obrad nie może być objęta sprawa zmiany statutu.
W głosowaniu na Walnym Zgromadzeniu biorą udział jedynie członkowie Cechu.
§ 27
Uchwały na Walnym Zgromadzeniu zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, jeżeli statut nie stanowi inaczej. Na żądanie większości obecnych członków Walne Zgromadzenie podejmuje uchwały w głosowaniu tajnym.
Protokół Walnego Zgromadzenia podpisuje przewodniczący i sekretarz.
B. Zarząd Cechu
§ 28
Zarząd Cechu jest organem wykonawczym Cechu i ponosi odpowiedzialność za prawidłową jego działalność.
§ 29
Zarząd składa się ze Starszego Cechu, 2 Podstarszych, Sekretarza, Skarbnika oraz 3 członków.
Walne Zgromadzenie wybiera oddzielnie: Starszego Cechu, a pozostałych członków Zarządu razem. Jednocześnie Walne Zgromadzenie wybiera 2 zastępców członków. Warunkiem wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów, lecz nie mniej niż 50% ważnych głosów.
Zarząd na pierwszym posiedzeniu wybiera 2 Podstarszych, Sekretarza
i Skarbnika.
Kadencja Zarządu trwa 4 lata.
Do Zarządu Cechu mogą być wybierani jedynie członkowie Cechu. Prawo zgłaszania kandydatów do Zarządu przysługuje sekcjom.
Kandydaci na Starszego Cechu oraz członków pozostałych organów Cechu powinni posiadać co najmniej 5 – letni staż członkowski w Cechu.
§ 30
W razie ustąpienia lub odwołania członka Zarządu przed upływem kadencji, do Zarządu Cechu wchodzi do końca kadencji zastępca członka w kolejności otrzymanej ilości głosów, a w przypadku równości głosów – według kolejności na liście.
W przypadku ustąpienia lub odwołania Starszego Cechu, zastępuje go Podstarszy.
§ 31
Zarząd prowadzi wszystkie sprawy Cechu, z wyjątkiem zastrzeżonych do kompetencji innych organów Cechu.
§ 32
Do zakresu działania Zarządu należy kierowanie całokształtem działalności Cechu, a w szczególności:
reprezentowanie interesów członków wobec terenowych organów władzy i administracji państwowej, organizacji społecznych
i gospodarczych,
gospodarowanie funduszami i majątkiem Cechu, z zastrzeżeniem uprawnień Walnego Zgromadzenia wskazanego w § 20,
zwoływanie Walnych Zgromadzeń i przygotowywanie wniosków na te Zgromadzenia,
powoływanie komisji kontroli społecznej i innych komisji spośród członków Cechu, na okres kadencji Zarządu,
zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z kierownikiem biura Cechu oraz ustalanie wynagrodzenia zgodnie z obowiązującymi zasadami płac,
rozpatrywanie i rozstrzyganie skarg i wniosków, a zwłaszcza skarg klientów na niewłaściwe i nieterminowe wykonywanie zamówień przez członków Cechu,
rozpatrywanie wniosków komisji kontroli społecznej, wydawanie w tych sprawach zaleceń członkom Cechu oraz występowanie z wnioskami do właściwych organów,
kierowanie wniosków do Sądu Koleżeńskiego w sprawach odpowiedzialności zawodowej członków oraz popieranie tych wniosków przed Sądem,
podejmowanie uchwał o przyjęciu na członka Cechu oraz uchwał
o wykreśleniu lub wykluczeniu członka.
§ 33
Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej raz na miesiąc.
Na wniosek Komisji Rewizyjnej posiedzenie Zarządu powinno odbyć się
w możliwie najkrótszym terminie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.
§ 34
Posiedzenia Zarządu zwołuje Starszy Cechu lub Podstarszy.
O czasie i miejscu posiedzenia Zarządu powiadomieni są na 7 dni przed terminem wszyscy członkowie Zarządu.
W posiedzeniach Zarządu uczestniczy Kierownik Biura z głosem doradczym.
§ 35
Uchwały Zarządu mogą być podejmowane przy obecności co najmniej połowy statutowej liczby członków, w tym Starszego lub Podstarszego Cechu.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. Przy równej liczbie głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia Zarządu.
Szczegółowe zasady i tryb pracy Zarządu i jego komisji określają regulaminy uchwalone przez Zarząd.
C. Komisja Rewizyjna
§ 36
Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Cechu z wyjątkiem Walnego Zgromadzenia i orzecznictwa Sądu Koleżeńskiego.
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków i 1 zastępcy, wybranych przez Walne Zgromadzenie spośród członków Cechu, na okres kadencji Zarządu.
Walne Zgromadzenie wybiera oddzielnie przewodniczącego, a pozostałych członków razem. Warunkiem wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów, lecz nie mniej niż 50% ważnych głosów. Członkowie komisji wybierają spośród siebie zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
W razie niemożności pełnienia funkcji przez członka komisji, w jego prawa
i obowiązki wchodzi zastępca.
§ 37
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
badanie przynajmniej raz na pół roku działalności statutowej Cechu
z tym, że na wniosek 1/4 ogólnej liczby członków Cechu, Zarządu Cechu – badanie powinno być przeprowadzone w każdym czasie,
badanie rocznych sprawozdań finansowych (bilansów) oraz zgłaszanie Walnemu Zgromadzeniu wniosków w tych sprawach,
składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań z dokonanych czynności,
przedkładanie Walnemu Zgromadzeniu wniosków o udzielenie absolutorium Zarządowi,
wydawanie zaleceń Zarządowi w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.
Szczegółowe zasady i tryb pracy komisji określa regulamin.
D. Sąd Koleżeński
§ 38
Sąd Koleżeński składa się z 3 członków i 1 zastępcy, wybranych przez Walne Zgromadzenie spośród członków Cechu na okres kadencji Zarządu. Walne Zgromadzenie wybiera oddzielnie przewodniczącego Sądu,
a pozostałych członków razem. Warunkiem wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów, lecz nie mniej niż 50% ważnych głosów.
Sąd Koleżeński wybiera spośród siebie 1 zastępcę przewodniczącego.
§ 39
Sąd Koleżeński może orzekać następujące kary:
upomnienie,
naganę,
pozbawienie prawa do korzystania z określonych świadczeń Cechu na okres 1 roku,
pozbawienie prawa wybieralności do organów cechowych na okres 3 lat.
W uzasadnionych przypadkach Sąd Koleżeński może – niezależnie od orzeczenia kary – wystąpić z wnioskiem do Zarządu o wykluczenie członka
z Cechu.
W przypadku rozpatrywania sprawy wskutek skarg osób korzystających ze świadczeń rzemieślnika i uznania skargi za zasadną, Sąd niezależnie od orzeczenia kary może zalecić naprawienie wyrządzonej szkody materialnej.
§ 40
Od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego służy odwołanie do rzemieślniczego sądu odwoławczego, działającego przy Izbie Rzemieślniczej, w ciągu jednego miesiąca od doręczenia orzeczenia.
Orzeczenia rzemieślniczego sądu odwoławczego są ostateczne.
§ 41
Wykonywanie prawomocnych orzeczeń sądu należy do Zarządu Cechu.
§ 42
Właściwość, zasady i tryb postępowania przed Sądem Koleżeńskim określa regulamin uchwalony przez Walne Zgromadzenie.
Sekcje terenowe i zawodowe
§ 43
Członkowie Cechu wykonujący rzemiosła na terenie jednego lub kilku sąsiednich miast i gmin mogą tworzyć sekcje terenowe.
Członkowie Cechu wykonujący jednakowe lub pokrewne rzemiosła mogą tworzyć sekcje zawodowe.
W Cechu mogą działać sekcje terenowe i zawodowe. Delegatów na Walne Zgromadzenie wybierają sekcje wskazane w § 22 ust. 2 statutu.
Zarząd Cechu powołuje sekcje, jeżeli liczba pracowników wchodzących
w ich skład wynosi co najmniej 20 osób.
Pierwsze zebranie sekcji zwołuje Zarząd Cechu. Zebranie wybiera przewodniczącego sekcji i jego zastępcę. Zakres zadań przewodniczącego sekcji określa Zarząd Cechu. Przewodniczący sekcji może uczestniczyć
w posiedzeniach Zarządu Cechu z głosem doradczym.
Do zadań sekcji należy:
oddziaływanie na rzemieślników w kierunku zapewnienia prawidłowego wykonywania zadań społeczno – gospodarczych rzemiosła,
prowadzenie działalności mającej na celu podnoszenie etyki zawodowej rzemiosła,
wnioskowanie w sprawach rozwoju rzemiosła danego regionu lub zawodów,
otaczanie opieką uczniów pobierających naukę zawodu oraz udzielanie pomocy rzemieślnikom prowadzącym zakłady rzemieślnicze,
aktywizowanie rzemieślników do udziału w czynach społecznych.
7. Ewentualne wydatki sekcji pokrywane są w ramach planu finansowego Cechu.
8. Sekcje nie mają uprawnień do występowania na Zarządzie, a opinie swe i postulaty przedstawiają Zarządowi Cechu.
Zasady gospodarki finansowej Cechu
§ 44
Środki finansowe Cechu stanowią składki członkowskie, opłaty za świadczenia Cechu, dobrowolne świadczenia rzemieślników oraz inne wpływy.
Gospodarka finansowa Cechu prowadzona jest w oparciu o plany finansowe uchwalane przez Walne Zgromadzenie Cechu. Zasady gospodarki finansowej Cechu określa Walne Zgromadzenie Cechu przy założeniu samowystarczalności Cechu.
Biuro Cechu
§ 45
Kierownik biura Cechu kieruje pracą biura, przygotowuje materiały na posiedzenia organów Cechu oraz czuwa nad wykonaniem uchwał organów Cechu i zarządzeń władz zwierzchnich.
Kierownik biura jest odpowiedzialny za przestrzeganie w działalności Cechu obowiązujących przepisów.
W przypadku, gdy wykonanie uchwał lub decyzji organów Cechu mogłoby spowodować naruszenie prawa, kierownik biura Cechu powinien wystąpić do organu, który uchwałę lub decyzję podjął, o jej zmianę lub uchylenie.
W przypadku nieuwzględnienia wystąpienia, kierownik biura powinien przedstawić sprawę Komisji Rewizyjnej.
Kierownik biura bierze udział w obradach Walnego Zgromadzenia oraz
w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
Kierownik biura odpowiada za pracę biura przed Zarządem.
§ 46
Kierownikiem biura Cechu może zostać osoba posiadająca wyższe wykształcenie oraz wykazująca się znajomością zagadnień gospodarczych. W uzasadnionych przypadkach Zarząd Cechu może podjąć decyzję
o zatrudnieniu na stanowisko kierownika biura osobę posiadającą średnie wykształcenie.
§ 47
Kierownik biura Cechu pełni funkcję kierownika zakładu pracy, który dokonuje za Cech będący pracodawcą czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
Reprezentacja Cechu
§ 48
Cech reprezentowany jest na zewnątrz przez Starszego Cechu, Podstarszego Cechu lub inne osoby upoważnione przez Zarząd.
Do reprezentowania Cechu na zewnątrz Zarząd może upoważnić
w określonych sprawach również Kierownika biura Cechu.
§ 49
Oświadczenie woli w zakresie praw i obowiązków składają Starszy Cechu lub Podstarszy Cechu łącznie z Kierownikiem biura, a w okresie jego nieobecności – łącznie z upoważnionym przez Kierownika pracownikiem biura Cechu.
Zarząd Cechu może udzielić Kierownikowi biura Cechu pełnomocnictwa do dokonywania czynności prawnych, związanych z kierowaniem bieżącą działalnością Cechu lub jego działalnością gospodarczą, a także pełnomocnictwa do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych.
Połączenie i likwidacja
§ 50
Połączenie i likwidacja Cechu może nastąpić uchwałą Walnego Zgromadzenia Cechu, większością 3/4 obecnych, uprawionych do głosowania.
Walne Zgromadzenie zwołane zgodnie z post. § 24 statutu, władne jest do podejmowania uchwały w sprawie połączenia lub likwidacji Cechu, jeżeli liczba obecnych wynosi co najmniej 50% członków Cechu lub delegatów.
Majątek pozostały po likwidacji Cechu przekazuje się innej organizacji rzemiosła stosownie do uchwały Walnego Zgromadzenia.